Bratr od Panny Marie Sněžné
…
Za jezem Tvé zurčení,
za stromy Tvůj šelest.
Všechny věci
v Tobě jsou založeny.
Odtud vyráží
jejich výhonky.
A za nimi
Ty se skrýváš.
…
Hledat prázdnotu od forem
v pachuti po zalíbení ve tvorech,
v tlumených nářcích zvířat i lidí
když se na svých ložích probírají starostmi
nebo sténají v úzké šachtě
pod závalem rozkoše,
v bolestech které prý ani smrt neutiší,
v drobném potěšení smyslů
když říkají přítomnost je k neunesení,
při výstupu na horu všedních věcí
nebo v autobusech tramvajích metrech a vlacích
když se mládež houfně z centra k ránu vrací k rodičům.
…
Už není možno se vrátit,
když je protržena zárodečná blána
a rozevřela se trhlina…
Už tu stojíš vykloněn
do podivné vývěvy v záři bytostí,
v rozbíhajícím se žilkování prasklin,
na místě, v němž se koncentruje všechen tlak.
…
A stál tam anděl
se zasraným hořícím mečem
a před ním ještě Adam
ohlížející se nazpět
v hromadě výměšků, výpotků
a nevyžádaných zpráv.
Náhle právem se probudilo
podezíravé oko,
ale pokojná mysl
znovu ho zavřela
a tam, kde vstoupila,
opět rostly trsy trávy
a čerstvý med sotva zrozených.
…
Zřícenina hradu uprostřed lesů.
Střežil kdysi obchodní cestu.
Procházíš-li dnes jeho troskami,
na mysl neodbytně vstoupí
tajemství lidského přebývání
v tak řečené nesmírnosti bytí.
Ty dřívější obytné prostory,
jež někde vyznačuje
už jen zídka z několika kamenů.
…
Ticho je bouda,
do kterého nosíváme
různá jazyková nářadí,
rýče, lopaty, krumpáče,
sekačky a kladiva.
Ticho je bouda k vymýcení.
…
Zvláštní libůstka ve městě
v nelidských, lidmi nevyvolaných zvucích:
vítr, ptáci, šumění listů, stébla řídkých trav,
více nedohledatelné mlčení.
Jen někdy, když noc rozšiřuje prostory,
ve znacích určených pro hlas
sype se písek, vzduch, spánek nebo vítr…
…
Vlastně myslel, že už nic nenapíše,
že bude jen žárlit na slova jiných,
že to v něm bude vězet
jako radost v odhozené hračce.
I kdyby ne…, za tenkou vrstvou tohoto pelu
další zeď podobně neprostupných metafor.
…
Slova expirující, vyšeptaná, rozpouštějící se,
smazaná deštěm, spálená, přeslechnutá
prochází plenami ušních lůžek.
Na doslech matčina srdce
přijímají, vrní, vylučují
a fixují se na svět polibků a hebkých dlaní,
ke krutosti jen částečně obrácena.
Do zahrad vyváděna jsou pak v družinách
a přivtělena do historie věcí
pozvolna se osamostatňují.
Co po nich všichni chtějí, je otevírání očí,
a ona expirují, rozpouští se, vrní a vylučují.
…
Držím tvůj život před sebou,
rozžatou pochodeň
osvětlující vzdálené horizonty,
vysvětlující komentář,
růži před svatostánkem.
Jdeš ve tmě s lucernou
a svítíš dětem, které nepřicházejí.
Jsi krásná jako fatimský přídavek k růženci
nebo polská poválečná abstrakce.
V tom domě s mozaikou
jediného velkého květu
na dlažbě vstupní chodby
k čemusi „neznámému“
už zase odkazující
milostná znamení.
…
A pak v šeru krátících se dnů
nepatrný světelný spoj mezi námi.
Co ti můžu ještě dát?
Tvým barvám a jejich šeru,
v němž se ztrácíš…
Tak třeba, můj milý,
štěstí na starých fotografiích,
neviditelně dohasínající paprsek,
víno samozřejmosti,
odeznívající plnost džbánu,
suť ze starých příběhů,
kraje, kde jsi byl,
manželský život,
pocit, že má to tak být…