Kvalitní populismus Made in Germany

Německo jako jedna z posledních zemí Evropy zavádí mýtné na dálnicích i pro osobní vozy. S českým populismem máme vlastní zkušenost, stávající návrh mýtného v Německu je zase zrcadlovým příkladem populismu Made in Germany.

Foto Josef Mlejnek jr.

Zatímco v České republice jsou myšlenkovým vrcholem politiků úlevy pro vybrané skupiny, jako třeba matky samoživitelky, dlouhodobě nemocné nebo zaměstnance OKD, v Německu na to jdou úplně jinak. Principem jejich návrhu je, že mýtné bude odstupňováno podle emisních norem jednotlivých vozů a dále podle objemu motoru. Platí nepřímá úměra, že čím vyšší norma je dosažena (v současnosti ta nejvyšší je EURO 6) a čím je nižší objem motoru, tím nižší bude vybírané mýto. EURO 6 pochopitelně splňují jen nejnovější vozy, zatímco 15 let staré vozy zaplatí i pětkrát více. V praxi se tak jedná o jakousi daň z chudoby nebo za dobrou péči o stávající vůz. Nemáš na nové auto, tak si koukej připlatit. A o vítězství automobilové lobby ve skryté pomoci odbytu nových vozů. Pochopitelně, čím více se zvýší spotřeba, prodej vozů, tím více se točí ekonomika, takže auto lobby je tu v symbióze se zájmy státu a ruka ruku myje. To vše je přikryto étosem snahy o úlevu životnímu prostředí a snahy o co nejekologičtější provoz. Přitom ani žádný německý ekolog ještě nepřišel s uspokojivým vysvětlením, jak stále se zvyšující výroba vozů skládajících se z x různých často obtížně recyklovatelných komponent má ulevit životnímu prostředí. A nepřišel ani s vysvětlením, jak nové vozy řeší dvě významné ekologické zátěže jejich provozu, totiž polétavý prach a aerodynamický hluk. Pochopitelně, odpověď totiž zní nijak. A připočteme-li i zohlednění objemu motoru, čím nižší objem, tím nižší mýtné, při představě litrových vozů svištících po německých dálnicích blízko svých výkonových limitů je jasné, že se jedná naopak o provoz výrazně antiekologický, nicméně přesto státem podporovaný.  Jako v případě každého populismu je nám však tvrdošíjně vnucovaný opak, až tomu někdo nakonec možná skutečně uvěří.

Vedlejším důsledkem této podoby mýtného bude znevýhodnění již nyní znevýhodněných a snížení sociální mobility. Tedy to, co se politici v každé zemi snaží více či méně halasně potlačit. Ovšem než si přiznat pokrytectví a malou domů několika lobby, je mnohem jednodušší přidat klientům úřadům práce pár euro na dojíždění. Třeba právě z mýtného.