Má láska je kurva
Poetický rozhovor Vítka Kremličky s Otou Karsem
Vyprávěj rozšafně a dlouze o tvém rozmachu i touze, kdy a jak dal jsi básním a vyprávění volnost a slov rozechvění?
Snad láska to byla, co mě oslnila. K mamince, k ježíškovi, co nosí dárky, k sestře, co jsem chránil, k tátovi, který jako by už tehdy mluvil z dálky. A fascinace životem. A poznávání ústy, doteky, slovy a později i … jo poznávání života svým životem.
Co ženy v tvém životě, jakou mají roli, drtí tě?
Ach ženy, ty vnímal jsem osudově, pokud neležel jsem v pivě, psával jsem o nich a utrpení lásky tklivě. Sestry mám dvě a obě skvělé a naše srdce jsou propojené. Jak někdo řek by, jsou to dobrý ségry!
Ženy někdy hladí, ač jsou plemeno hadí… Co sporty, záliby? Literární pochyby?
Byly. Život není černobílý, ale taky milý. Gymnastika, atletika, co se slušných výkonů týká. A pak fotbal, ale to bych ti lhal, kdybych tvrdil, že dobře. Dobře jsem jen fandil a hráčům při hře radil! A napsal báseň nemilostnou, když v Nuslích jsem se klátil, aby Honza Berger do fotbalu se vrátil. Honza nebyl pro mě vzduch, z chlastu se dostal a pak byl zase bůh. Honza není člověk, Honza je bůh. Na to jsem si vzpomněl, co znamenal pro mě: naději. O tom jsem měl jeho příběh raději.
A literární pochyby? Ba přímo chuť se předvést, ba přímo halil stud, že to o čem píšu, je plno věčných ostud. A několikrát jsem přestal. Ale to jsem přestál. A teď jedu i prózu. A to je kromě daru i práce jako náraz v nočním baru a naráz jako denní dřina na soustruhu. Blbě se to dělá, když se bojíš dluhů. Ale je v tom moment, co ti dá poznat, že tvořit je velká svoboda. Ovšem do fachy chodím. Jenom psaním prachy nevyplodím.
Sportem k trvalé invaliditě, ví dnes jak včera každé dítě. Psaní výdělečné bývá prodělečné, lepší psát pro radost, ne pro žalost. Řekneš si někdy: a dost?
Naopak, mě nakopla cena, za Jmenuju se Tomáš, čtenářská Litera. To mě popohnalo k akci a včera mi vyšly Spratci!
Tak to je ale prima, že osvěžuješ literárně klima! Oč kráčí v Spratcích? Máme plakat do cích?
To jsou kluci, co bojujou a pokud žijou, tak se nevzdávaj. A nežijou dlouho sebelítostí, nebo že nadávaj. Mladý kluci, co žijou, milujou a uzrávaj. Spratci jsou kluci, co vědí, že dobrá parta je základ. Základ všech problémů. A tajnou zkratku UC maj v emblému.
Mladí kluci jsou vždycky spratci, a staří kluci jsou jejich dědci. Je snadné blažit juniory. Máš ale něco pro seniory?
Věřím, že Spratci pobaví i seniory. Ale je tu nejen pro ně i Tomáš Holý. Tedy kniha o celém jeho životě, nejenom o dětské filmové prázdninové lopotě. Ty tu knihu ještě nemáš? Jmenuje se: Jmenuju se Tomáš.
Jmenuju se Tomáš – – a tumáš! Co tě přivedlo z beletristické ekvilibristiky do hájemství dokumentaristiky?
Začal jsem poezií a někdy ji porád žiji a pak jsem vždycky prozu jakous rozepsal a buď se mi ti nelíbilo, nebo mi z toho blbě bylo, či nevěděl jsem, jak s ní dál. A pak po smrti Tomášovy mámy jsem o něm napsal, bylo to dar, kterej mi on dal. A pak Spratci, co jsem je tak odkládal. A teď Šílená láska by měla být dál.
Achjo, vy s tou šílenou láskou… vždyť lásky tajemství poráží všechna šílenství! Jaké máš umělecké vzory, stylové vzdory?
Mácha, ach ja. Iggy Pop. Seifert, Gellner, Diviš, Zábrana. Z prózy jednoznačně Hašek. Pak Bruno Schulz. Hrabal. Witold Gombrowicz. Meyrink. Švandrlík. To bylo namátkou. Jsou tuny dalších. Dobrejch autorů a dobrý literatury je v době bez cenzury spousta. A každej si najde to svoje. A nějak se nám to nerýmuje! Orten, Blatný. Ať jsem i od Svratky. Kainar. Morgenstern. Mallarmé. Rimbaud. Bulgakov, Charms. Za některý knihy, ne názory! Marquez. Kolář. Viola Fischerová. Jan Satunovskij. Villon. A další milion. A taky ten Franz Kafka a třeba Třešňák a Karel Pecka. A už tečka! A k Iggymu ten Johnny Rotten! A ta folková básnířka Patty Smith. Starší Cave a celá PJ Harvey! A Neubauten. Jo, a třeba ten Murakami, Kafka na pobřeží, to jo, Afterdark taky, např. Norský dřevo mě ale nebavilo, ale ten je dobrej.
Doprčic, můžeš rýmovat? Zkus to, a gusto!
Mohu, díky tobě a Bohu. Jen ta parta idolů drží verš volný pospolu.
Volné verše jsou usnadnění literární rešerše. Co nového v poesii?
Teď už budu, ne že nechci, odpusť znavenému veršotepci. Již několik let před vydáním jsem se zdržení neubránil. Připravuji sbírku Má láska je kurva, ale je jemná a nejsem v ní hulvát.
Jen se snaž, hochu milý, odměna je v každé chvíli
Máš ty pravdu, veršů reku, věky věků i ve člověku.
Co tvá témata, jsou složitější než elektrochémata. Sděl nějaké natotata!
Jako zcela mladý samá nešťastná láska a smrt, s přibývajícím věkem přibyly klady a vnady a i někdy neangažovaně, ale z Česka i témata společenská: doba, strach, svoboda, krach. I příroda ach. Píšu, co cítím, ať je mi dobře či se někam řítím. Hledám vždy kód doby a jazyka, snažím si s ní to vyříkat.
Co doba, poslouchá, když jí špitáš do ucha? Do jakého jsi vstoupil paktu, že se věnuješ literatuře faktu?
Tomáš byl můj kamarád a jeho smrt bolí, fakta jsem psal a ověřoval o něm, ne o komkoliv. Jinak v literatuře faktu, pravda často drhne v taktu. Takže píši poezii a beletrii, ty můžu vyslovovat tak jak jím a piji.
Ptal se Vít Kremlička
Má láska je kurva
autistická poezie
Ota Kars
výběr z připravované sbírky pro Vítka
IMUNITA
Nemoci Zápaly
přehrne
šílenství
Ale furt pálí
nezletilý nezákonný
krvavý zápal
blan panenských
„Vím přeci už dost vo životě a vo ženských.“
Hlasy nedočkavého zla
ti říkají
„Začni co nejdřív.“
Na dveře už ti buší
přízrak
samoty
Jen čekáš
na zázrak
a rajská jablka
pomalu dozrávají
na Slunci
„V našich zeměpisnejch šířkách.“
Maličkej výškrab.
Antibiotika těla
Injekce
Operace
Uspání
Bezvědomí
Z noci bláhovost zrodit se
a bláznovství se v ní vzbudit
Ze sna šípku
co se mu zdálo
že z tebe bude růže
Zatím zklecovaný
rozedraný
neopeřený
ozářivkovaný
kuře
.Rozkmitanej proud
Na rohu není mlékárna
na rohu už dávno není nic
Auta jen mlčky rypáky
zírají do ulic
Doplněk
domnělé
lásky
Přisprostle
tajemné
Obrázky
Povstání už ztrácí dech
„Povstání už ztrácí dech!“
Pozpátku ozvěna
plazí se po schodech
Sevřeni v zavlhlých
tyranských zdech
Napůl venku
Napůl v lůně matky
Slepota světel
co řídí křižovatky
Na pragmatismus
je cynismus příliš ušlechtilý
svými zásadami
„Nutí nás říkat tátovi mami.“
Na dveře už ti prší
Infekce
Anděl slabosti
co naoko podá ti pomocnou ruku
aby ti navěky narušil
imunitu
Ze sna šípku
ti lže, že
vyroste růže
Rozevřený vykuchaný
kuře
„Víš, co mi můžeš.“
Přece jen.
Něžná.
Ta, kterou neznáš.
Společný dopis M. a H.
Není divu, že jeden
z vás pánové
kolem bloudil
a druhý se tu snad proto rovnou narodil
(viz. pamětní deska)
Nedivím se tomu dneska
Zarostlý hřbitov
kolem kostela
Rozpadlé máry
umrlčí světničky
Pak ulice s kouskem fary
Za jejími okny kýčovité české rybičky
Park
a v něm nikdy neodejitá sedmdesátá léta
Kolonáda pomníků a vitrínek pro nikoho
Náměstí v neděli
na kraji studeného léta
a žaludek piva
vítr zdvihá
Vprostřed nádvoří
bývalého zámku
Viděn s foťákem
jsem šmírovaným šmírákem
těch
kteří bydlí na ochozech
Vystaveni jak prádlo na pavlačích
Malé Strany
když jsem tam chodil za babičkou
A když už ze zámku
ven pluješ
od zdi u něj
jsou podivné sluje
sklepy a dřevěné kóje
Škoda Tunning
jediná místní limuzína
široko daleko
Na náměstí je pořád zima
Někde blízko je tábor
pro běžence
alespoň o tom mluvili v telce
Nejsem už schopen ani
jít
tuto neděli
prázdnou
kdy jsme si chtěli někam vyrazit
Abychom zakryli
to nic
v našich životech
To nic. To nech.
Zbytky třpytek
v odlescích jehličí
okolních mlčících lesů
Ze všeho se vyvinout
Už to neunesu
A tak z posledních sil
frázuji: „Jak ty jsi skvělá!“
Neděle. Poledne. Bezděz se Bělá.
2007, nebo 2008
Krevní msta
Myslel jsem
že jsem
potomek
Žida
že se
furt
trápim
Ale jen
nemoh
jsem
dělat
co
chci
Jsem dítě
vražedný
bezcitný
bestie
Moje krev
sebe sama
vypije
Jsem zplozenec
stroje
a zrcadlem praskliny
harpyje
a nato tata
synáček
psychopata
Myslel jsem
že jsem
potomek
Žida
co to neunese
Vina,
že jsem
Vina,
že jsem.
Jak zapomenutý transporty
Jak zapomenutý
transporty
zapomenutý
války
Jak piano
vzdáleného
jazzu
a kvílení trubky
je smutek
zapomenutých
lásek
a smrtí
Všech konců
kterým se
nevyhneme
Pořád jsou
hvězdy
hlad
a nenávist
pod níž ani nevzdechneme
na nebi měst
a z prázdných míst
už nevidíme
nic
Tiše padá
druhý duben
do třetího
trylkuje pták
je trubka
ubitýho
A láska ani
život
se už nevrátí
jak moc jsme se
srdcem
mohli
pomilovati
a mít spolu děti
se nestyděti
za svá trapna
A ti, co umřeli
ti, co jdou dál
Život, co naplat
Noc je chladná
však vzduch
už dýchá
horkými galejemi
léta
Spálená kůže
pod krémy
hojivými
se svléká
Noc jako auto
osamělýho
znavenýho
řidiče
Minulost minula
Už jí nepřepíšeš
Minulá minulost
Tak proč´s přišel
Přišel za mnou
Nedávám ti
naději
ni malou
ni klamnou
Pero tvoje
sotva něco napíše
Mobil je vybit
Nebudeš
vyslyšen
Už brzo bude
svítat
Tvý oči napuchlý
a ztěžklý
jak rakve
víka
Odhrň je
pro ráno, co
dýcháš
Zvedni se, jdi
Pro chvíle, který
jsou
Zvedni se, jdi
Na protější
zdi
Tvůj stín
jde před tebou.
Takže láska,
řek sem,
každej chce bejt
připuštěnym hřebcem.
Lakonika / Laskonky
Kralupy: Pohled pod vlak
Pohled pod vlak na koleje
co duní duní
zhlcené oči beznaděje
To já chci dnes slunečný podvečer
a příběh nové lásky
Tu starou už jsem obrečel
A chuť hltat čistou vodu vzduch
skrze tvá slova
Znovu se znovu
zbláznit
Zamilovat
Ulice, která vede do nebe
Ulice, která vede
do nebe
pod majestátní
tmavou modrou
modrou oblohou
Tam jednou vrazim
do tebe
Řeknu si o mnoho.
Ta dlouhá ulice,
co vede do nebe
Je dálka mezi domy
Zapadá za obzorem
Tam dívka žije pro tebe
se svým zvláštním sklonem.
Lidi se lámou.
Odmala. S mámou.
Lakonika
Jdeš a
Jdeš a
můžeš vzpomínat
a žádnej vděk
a urveš si
a ona si urve
Hledáš víc
To, co máš
nestačí
Jdeš dál
a žene tě
celá ta
chiméra
zvaná
Tvůj život
na který
máš
právo
Na něj a na ohledy
a ono hovno
ať už je ty máš, či ne
Život kašle
na to, co si
myslíš
ty
Nedojímá se
Jde pořád
vzpřímeně
a neuhýbá
tomu
co přijde
Nebojí se
ani vězení
ani smrti
Život je větší
než my všichni
Protože život je
tak bezohledný
jako všechny
moje lásky
ke mně
a já k nim.
Jenže skutečná
tvrdost
spočívá
v uznání
toho, že
je
v pokoře
o které
ani vzdáleně nevíš
co to je
a v něze, která
není rozbředlá
Ale pevná
jako
objetí
beze slov.
Jardins
Sedím v zahradách
v Barceloně
na keramické lavičce
V klidu Vprostřed
borovic palem
a další zeleně
kterou neznám
Tolik krásy
a klidu
jako v zahradách
malostranských
Tolik krásy, kterou
stvořil člověk!
Proč jsem se neučil
líp
proč jsem nevěřil
vůbec ve vzdělání
Mohl bych prací
i nápady
stvořit krásu
— asi proto, že
jsem nechtěl být
komunista
a počítal jsem
že život proflákám
po vrátnicích
a že mi tedy veškeré
vzdělání bude
na nic
– protože vzdělání
mojí doby bylo
víc jak 90% žvástů
Lenin a Marx
vykukovali
i znázorněný krávě ze žaludku
a žvásty, který jsme
hravě zvládali
nám říkaly
jen to samý
ŽVÁSTY, ŽVÁSTY, ŽVÁSTY
Teď vidím
že jsem měl studovat
a
k tomu
dlouze a trpělivě
splývat
až ke kráse
a harmonické radosti
Já místo toho
proflákal půl
života mezi lahvemi
půllitry a ponurými
radostmi a zoufaleckými
nářky
nad svými pochybnými
láskami
a teprve pět let
po deseti letech
analýzy mi
to došlo
Teď
Nikdy jsem nevěřil
ve smysl něčeho
co se dá stavět pomalu
a není hned
Jako začátek
mozaiky
která kousek po kousku
vytváří
zázrak krásy
a melodie
Neumím o tom
ani pořádně
napsat
Jsem básník
ničení
a boje
Ne harmonie
Jardins
Potůčky stékají
ve vytesaném zábradlí
vodopád podtéká
pokaždé chodník a pak mizí z terasy
na terasu
Potůčky zábradlí
pot můj chladí
a proudy fontány
čistí mé čelo
Češu češu
Chybí tu porno
špeky, pilule
jehly
bodající hluk
To chybí
Jsou tu jen dvě kozatý Španělky
na lavičce naproti
a já, starší kluk z Čech
co ztratil půl života
Co se jen mihotal
Zahrady
vytvořit,
kde můžeš se pokochat.