Na bázi rozšířeného vědomí. Rozhovor s Básníkem Ticho
Mnozí říkají, že daktyl skončil a metafora zanikla; že dějiny skončily a nic už není. Jaký máš názor na tohle apokalyptické bzdění?
Mnozí se množí daktylem a dějiny jiné nebudou. Performance ve vypouklém časoprostoru. Jak ji vysvětlil Mojžíš v svých betonových deskách. Ve směru vlákna. Může za princip apokalyptické zdi popsat vodovodní kohoutek. Je v té chvíli stejně zazděný, otočený nahoru k stropu, výjimečný, nedostižný a cákající jak talent nesmrtelného básníka. Ani sto metrů pod deset vteřin. Neuběhnou všichni, kdo rádi mudrují po svých kancelářích zodpovědných osob. Naopak a to osol! Kdo vládne jen kladivem, má ho hned za počítač, skalpel i hřbet knihy s osou.
Tečky a přechodníky máš v básních jako závodníky. Přibliž publiku tvoji poetiku, jak ševelem i hromem zní v klubech a na pódiích fajnových!
Básník je jednou rukou v nebi a jednou nohou v hrobě – v programech input se sžívám s podstatou básnických idejí! Do hry tak vstupují i páteř, srdce, čidla, ruce a nohy. Tím dospívám k básnické situaci na bázi rozšířeného vědomí! V ní najdu báseň o rozsahu 4-8 veršů a odemknu ji seizmickým tichoklíčem jazyka během vřetena vteřiny. Měla by mít vůni kamélie nebo lisované olivy. Pak ji tisknu v tomto znění nebo roubuji. Na postmoderní poetické systémy, které důmyslně objevuji. Ten módní místo metafor svá metra řídí limity. Báseň přednáším na hrázi, kalinám nebo Měsíci. Desetkrát, stokrát a když nerudnu studem, přednesu ji čtenáři, který se básni stává bohem. Proto snad někdy říkají mi bohém. Když má všechno ideální konstelaci, báseň nás pak vyzve k inkantaci, mírně čarodějné a posvátné operaci. Což se nestává vždycky ani mechanicky. Jsou však zachována svědectví o tomto způsobu umění, což irituje různorodou reakci. Pouta, která se tak vytváří, nelze jen tak opakovat, vždy je třeba začít znova, znova…
Jen mi uniklo: kterou rukou jsme v nebi a kterou nohou v šachtě? Ať už si publikum lebedí na transoceánské jachtě, nebo u hospodského stolu, jsme stále v rozpětí radosti a bolu. Co tvé styly – jaké jsou a byly?
Jestli je možné nahradit jednu ingredienci druhou a za jakých podmínek, zdá se, že úděl mé metamorfózy. Jsem zaměstnanec orbitální dráhy. Své poetice říkám tichosoft. Nic jiného než styl. Poezie poslední možnosti. Z posledního i prvního místa v životě i na zemi. Má svá tajná pravidla. Jedním z nich je a není i trvalý průřez ticha. To mystérium, to prizma, ta tíha, co dohání miliony k mutismu. Souvisí snad trvalý průřez ticha s trvanlivostí paměti? S posmrtným životem? Se společným duchem? Je jím zaznamenáno, co slyšíme do listí a do smetí? Zároveň to musí jako vole trochu vodsejpat, když vstoupím na prkna, co znamenají vesmír, musí to mít nadnáramný gross. A to tedá má. Tak velké, že se o tom neustále sepisuje v novinách. Tak vlastně absolutně slučuji naprosto neslučitelné. Proroka a Superstar. A i o to v mé poezii programově jde.
Tvé proudy slov omývají vědomí, jak zjevují mnohý výraz povědomý. Pásávali jsme kdys kozy (a kéž zas nastane ten čas) – hodláš zas vstoupit do kolbiště prózy?
Tolstoj řekl, že probudil se ze snu o sněhové bouři a napsal Vojnu a mír. I já mám stejný druhu sen, a nijak se tím netajím. Říká se, že autor je autorem, pokud vidí živý děj, asi tak pár centimetrů nad stolem. I mou skromnou observatoř zabydlují postavy. Některé dokonce asi mají oční tik. A jiný rýžku pod nosem. Jiné mě až do postele prohání. Antihrdinové pak i na mě dívají se úkosem. Dva roky píšu svou první e-knihu. Obchodník s nocí. Známý bestseler svou novou podobou mé city neúprosně kosí. Dávám do něj vše, co ve vesmíru je. Vyčerpán a zcela bez hořčíku pak ležím pod stolem a říkám si: Co pro mě těžké, ať pro čtenáře lehké je. A ještě něco, v knize najdou se kozy. Pastorála nikdy nezahyne, neboť jednorožec s kozou k sobě patří, a kozy bývaj všechno, jen ne neupřímné.
Ptal se Vít Kremlička
B. TICHO: AUTOPORTRÉT
ŽENY, 100m KRAUL, PÁTÝ POKUS: 64,80!
a umíme ještě, co už nikdo neumí
nakapat do očí radost kapátkem bronzovým
složit se…
na zázrak se skromným kapesným: oštěp
ten letí tři vteřiny povětřím, já o něco dýl
– vím z novin: že ticho stále ještě letí
že hvězdy ještě pořád čarují
AUTOPORTRÉT VE VIRTUÁLNÍM PROSTORU
slnc silence slnc slunce
autoportrét ve virtuálním
světě je z čistých dat 01
slnc slunce slnc silence
vnímáš se paralelně jak on
představivost je váza
ná průmyslově-kyberne
tickou fantazií tvůrce p
slnc silence slnc slunce
je větší než skutečnost již
obsahuje a přesahuje pro
gramem. Bullet time alokuje
v Dosu aby nabídl doku
slnc silence slnc slunce
ment system failure aby
bránil jehotvoje osobní
nastavení » mozek je zcela
ve výchozí funkci ale řídí
(tě) jinak než bys čekal
slnc silence slnc slunce
prvotní pocity datovým
pohybem instaluje prvotní
algoritmus pro některé
z výchozích nastavení slnc
slnc silence slnc slunce
pronikáním do ticha roze
znáš prvotní svět od Dosu