Několik začátků bez konce
K zahájení výstavy Michala Singera v galerii Lapidarium
Za ta dlouhá léta, co znám a pozoruji tu zblízka tu zdálky Michala Singera, jsem byl mnohokrát udiven jeho schopností začínat znovu. V mnoha ohledech. V tvorbě i v životě… Jedním silným jeho obdobím byla éra takzvaných „tenkých nátěrů“ někdy z poloviny 90. let s precizně ohraničenými jednobarevnými plochami, pak bylo období, kdy naopak na plátno vrstvil neuvěřitelnou kvantitu barvy, která dávala dvojrozměrnému výtvarnému dílu takřka až třetí rozměr, měl období, kdy vyřezával tvary z barevných papírů a z nich pak skládal obrazy, období tečkovaných obrazů…
Když mě Michal vybídl, abych zde dnes něco řekl, zkoušel jsem něco napsat spíše o něm než o jeho tvorbě a vyšlo mi z toho několik začátků proslovů, kterým chyběl konec. Přišlo mi to vlastně symptomatické, a tak tady teď přečtu těch několik začátků bez konce a na závěr pak dvě básně ze série šesti, inspirovaných Michalovými obrazy, v nichž výtvarně zpracoval filmové mrtvolky z porno filmů. Filmařské slovo „mrtvolka“ se k těm mým básním docela hodí, neboť vrcholně stylizovaná živočišnost oněch Michalových obrazů mě tenkrát paradoxně hodila do modu meditace nad konečnými etapami života.
Začátek 1
Vážené dámy, vážení pánové!
Tenké nátěry, tlusté nátěry, tečky, vyřezávky… a zase znovu od začátku:
tenké nátěry s tlustými, vyřezávané tečky a tečkované vyřezávky, ostrým nožem, do plátna, zabít minulost a vykrojit z ní budoucnost…
Začátek 2
Vážené dámy, vážení pánové!
Michalovou hrací plochou je našepsované plátno napnuté na obdélníkový rám. Na ni vybíhá už drahně let den co den v kopačkách a se štětcem v ruce utkávat se s tzv. realitou, která se rozkládá za hranicemi tohoto obdélníku. Svádět boj s nejrůznějšími draky, o nichž ani sv. Jiří neměl ještě ponětí. S bytostmi přicházejícími na tuto planetu se zlými i dobrými úmysly z dalekých vesmírů, například ženy…
Začátek 3
né dámy, vážení pánové!
Vyjádřím to lapidárně. Unyoshi Kenobe je optimista. Když mu teče do bot, skáče a raduje se, až mu voda z bot stříká, že není sucho. Unyoshi Kenobe má rád suši, ale nemá rád sucho. Avšak dostaví-li se, na jeho tváři se rozhostí široký úsměv a Kenobe zamne suchými dlaněmi a začne mu z nich opadávat kůže, která třením vzplane, a on se dá do tance. Štětec namočí do svého třetího oka, v němž ještě zůstalo trochu životadárné vlhkosti – a Kenobe stvoří leviathana, přivolá déšť a vysokou vlnu, která spláchne plamen a lidstvu zbude již jen jeho ČISTÝ OPTIMISMUS a na rtech Beckettův song:
„Nevadí! Zkus to zas. Zas to zkaz. Zkaz to líp.“
Začátek 4
Vážené dámy, vážení pánové!
Soustředění, samota
Cvičení soustředění samota
Jazz jazz cesta noc jako dortík
Nezdolný optimismus box boj
Bolest Bondy borůvky
samota soustředění hory
vodka abstinence zeď
dveře řeka zeď
noční chodec samota cesta
Začátek 5
Vážené dámy, vážení pánové!
Nostalgická pocta aktu v bobřím kožichu v ráji na horách. Mezi pátečníky se přimíchala žena se sekerou a bez cavyků si to vyřídila s tím idiotem, co sedl za volant a celé to překlopil. Démon touhy zdolal samuraje nezdolného a homunkulus se v pajzlu čtvrté cenové na Smícháči seznámil s Lucií.
Začátek 6
Vážené dámy, vážení pánové!
Jak někdy něžně
Jak něžně někdy
dokáže Prozřetelnost
prstem naznačit
že bys měl přestat nebo začít
že bys měl vědět a zamyslet se
anebo jít
rovnou za nosem
kde cítíš vonět osud
Začátek očima novorozence
prohlížet si svět
nasávat z bradavky Stvořitele
stojícího ustavičně za tvými zády
Začátek 7
Vážené dámy, vážení pánové!
Co je vnější, musí odejít. Dům, kabát, svetr, i ta nejbližší košile a tílko pod ní – to všechno musí pryč – stojí tu nahý člověk
A zase změna –
košile, svetr, kožená bunda, klobouk – veškerá nahota musí být zakryta barvami a štětci a zabalena do pláten s akty
Začátek 8
A začneme teď už doopravdy: Vážené dámy, vážení pánové, prosím vás odložte si, tak jako i já odkládám, pak zas beru, beru na sebe to všechno, co vy odkládáte, je toho strašně moc, strašně! Je to totiž jen jedna věc, ale těžká. Tak úžasně těžká, že se až vznáší, proto si prosím odložte boty v předsíni, kabát vyhoďte z okna a na ten fešácký klobouček, na ten si sedněte támhle do kouta, co je ten Kenobeho oltář.
Začátek 9
Vážené dámy, vážení pánové,
rád bych nyní navázal na svého předřečníka a přečtu vám čtyři pornografické texty inspirované kdysi dávno v Mlýnici na Kampě obřími zlatými penisy v ústech tence natřených purpurovou rtěnkou nedaleko vyřezaných tyrkysových teček na bradavkách z filmových mrtvolek, z video mrtvolek plných života kdysi dávno před mnoha a mnoha miliony let:
Lapidarium, 26. 5. 2022
Šest básní k obrazům Michala Singera
Proč by měl mořský proud vznikat a zanikat?
Ohromné masy vod v pohybu
Účel jenž nepřísluší znát
Hniloba říznutá člověčím výtvorem
Polévka míchaná vesmírem
Rodiště neznámých
Pěna starých časů
Povinnost volá
Máš na tom všem podíl
jsi-li člověk
V žilách proudí infekční materiál
Trubice je základní stavební prvek
Vzplanutí je nutností
má-li shořet les
Plán Všemohoucího s tímto kvasícím bahnem
je oheň a voda v každé molekule
I slepé patrony neomylně zasahují zřítelnici terče
Mateřské mléko také obsahuje nitroglycerin
Přeskupování světadílů
se neobejde
bez nebeských zástupů mrtvol
Neumenšuj svůj význam
Jsi člověk ne nějaký prvok
Dle mínění jedněch máš duši
Co to je?
Neříkej si
žes jen galerie roztodivných atomů
depozitář bakterií
které za tebe sní tvůj ukrutný život
a něco velkého tě zašlápne jako ryběnku
Proto se snaž nějak si to vyložit
Moc o tom nepřemýšlej
Voda teče
Vítr vane
Myšlenky přicházejí a odcházejí
Jsi vítěz nad nimi
Tvé bytí je jeden tichý argument proti slovům
Je vlhké
páchne mořem
a vyžaduje pokračování
Obelstíš ho a ukradneš mu návnadu
Vyhneš se háčku
Past sklapne o zlomek vteřiny pozdě
Jsi vítěz
Nejdéle zůstanou kameny
z lidí kosti
Kam se poděje horečka
vlasy
a to neviditelné?
Co nejde nahmatat není?
(Smích)
Složitá trubičková stavebnice trpí nejrůznějšími bludy
které se rozsvěcují
a zhasínají
To bliká pravda –
bludička v bažinách
Našel na lesní pěšině zlatou minci
Vzal ji a vší silou hodil za hlavu
Kde mince dopadla
vyrostl v tom okamžení palác
Ve dveřích trčel klíč a nad ním stál nápis
Jsem tvůj
On se však neohlédl a pokračoval v cestě k vesnici
kde ho dobří lidé uložili na noc do garáže
a přinesli mu skromnou večeři