Nezávislá jako Visla. Kremličkovo poetické okénko
Rozhovor básníka s básnířkou - Jarmilou Hannah Čermákovou, čili poesie
Krom poesie a profese loutkoherecké činíš ještě další experience loukohorecké? Jak se tvé umy rozvíjejí, když mohou plynout, kudy smějí?
S loutkoherectvím je to otazník: po dvou létech v Naivním divadle Liberec jsem je zaměnila za černé divadlo Laterny Magiky při ND, navštívila část Evropy a po cirka 15 létech je z důvodů opětovného mateřství definitivně opustila. Od té doby se v podstatě věnuji pouze poezii i próze. A jako absolventka Výtvarné školy Václava Hollara občas ještě maluji, kreslím a vystavuji. Toť vlna, na níž nyní pluji. A pro úplnost jako celku, píši texty pro šansoniérku.
Šansóny a kanzóny, toť hotová erudice poetické zóny… Učíš taky, anebo pozoruješ mraky?
Už neučím, z oken čučím…
Jakými se zaobíráš tématy (myslím jenom a jen ty)?
Z pohledu šansoniéra je dlažba blíž, než „aera“. Právě mám čerstvě v klíně svůj text o Gelsomíně. A ta je jedním slovem dost podobná Zlatce Bartoškové, která mé písně zpívá na novém CD i „live“.
Já volám: skvěle! Tvé rozmachy jsou smělé! Co témata poetická cigánská, neb andaluská, jak v nich verš tvůj prsty luská?
Rozhodně trnou v mé sbírce POUŤ ZA ČERNOU LUNOU! A propos, neteřinka (až se dočká svého miminka) aktivně tančí flamenco.
Cooooo? A kytaristy mají, co v struny znale hrají? Vím, že máš vztah k poesii Mariny Cvetajevové; jsou ještě nějací tví oblíbení autorové?
Mám zprávu jistou: to děcko čeká s kytaristou! A k tomu dodám bez okolků, že obě milujeme Lorcu!!!
Já raděj mistry barokní, co říkaj: život je sen, tak se nezcvokni. Však dcera tvá Viktorie herectví znalá Gila v zelených kalhotách směle hrála… Co z divadelních her můžeš řácky doporučit, by vzdělanec i prosťák moh se přinaučit?
Inu dcera (již ne malá) Lorcu též inscenovala. Mne současné úsporné divadlo přijde teplý a šerý, tož jen občas nahlédnu do opery…
Co malba tvá? Dalí, Goya, Velasquez, Kahlo i Rivera, i mnohý, po němž i dneska štěkne pes? Bo grafika, kresba tě víc těší, kde ruka má tempo pěší? Žena – věčná inspirace a vůní, citů mnohých respirace! Zas hledím na tu postavu… chystáš nějakou výstavu?
Mé studie, lavírované jódem a hypermanganem. Svého času i pro Palác Akropolis, radnici Prahy 10 i pro Husitskou kapli ve Vršovicích.
Jseš jistě členkou nějaké poetické frakce. Jaké pořádáte akce?
Jsem nezávislá jak řeka Visla. Z vlastních pramenů piji svou čirou poezii a společně ji pijem v kavárně Carpe Diem. Obec spisovatelů jsem opustila, když Kantůrková Eva ještě byla v čele. V té současné mám nouzi o přítele…
Tvůrčí duch démiurg je sám, svůj nese žal i strast, když mánie jej kruší a chlast, a nelze toť zmoci, neb jsou projevem tvořivé božské moci. Jaká jsou úskalí textu skladby písňové?
Snová je skladba písňová, své sloky snová jako bourci z hedvábí přímo na tělo pěvce. Ten pak lehce přebírá struny pro cello.
Tvá odpověď je jak z paprsčitých filigránů co Luna tká nad vodou časně k ránu. Chce slyšet Okcitánie i Armorika – má ještě možnosti metaforika, nebo se bardi mají vydat cestou jinou, kde nové, další poetické možnosti kynou?
Kde jakákoliv kyne díže, má básník k střídě slova blíže!
Co tvé výpravy a cesty, máš oblíbené destinace, či dosud prokrastinované turistické resty?
Madrid a Barcelona a Federíco Lorca. Mé srdce toužebné a láska stále horká!
Kéž jednou nastane ten čas, kdy též seznám těch krás… Co čtenářstvu babylonskému vzkážeš, pokud se U Budyho v kiosku na recitaci neukážeš?
Tam kde kdysi byl Babylon a ratolestí kvetlo dost, kéž znovu láska rozkvítá a není třeba babybox!
Baby-box známe, když v bahně zuřivě ženy se perou; jsou na světě děje, věci, co nevolí tě derou?
Tot´věc jiná: násilí přísluší mužům, ženám pak mateřština! Ať jde o Britky, nebo polobrity – ženám holt nepřísluší šířit vulgarity.
Pochopit názor ten lze i hovězí pleckou. Zabýváš se též literární tvorbou dětskou, neřkuli dědskou?
Dětských knih plná dížka: PINDRALKO a TŘINÁCT MĚSÍCŮ je má poslední dětská knížka. Avšak s přelomem tisíciletí převaha poezie nad tvorbou pro děti.
Život je jak dlouhá míle; vím, že skládáš poesii pro černé, žluté, modré, bílé… když pohlédneš na současné dění, jaké dojmy ti v mysli pění?
Mládí se domluví vždy a v jakékoli barvě. Jen starci nenávistí žhnou, mládí na bodák doženou, a sami schoulí se zbabělí ve své larvě!
Kukly larev tajemné jsou, chvíli jsou a chvíli nejsou… zeptám se tě raději: má člověk vůbec naději?
Naděje neumírá nikdy, ta je andělskou perutí a Bohem je tu každé dítě. Bohyní pak je Afrodité!
Nás by hnali kalupem z každého chrámu, vědět že máme bohyni mámu. Co popřeješ nám stvořitelko, naděje naší vykupitelko?
Každému, co má raději: Víru, Lásku i Naději!
Ptal se Vít Kremlička
TOULKY po RTECH
Jarmila Hannah Čermáková
SYNKOPA SRDCE
A ticho zbylo po básníku
Na němé stopy padá sníh
a v prosincových závějích
přítomnost boží nepochopíš
bez havraního echa lesa: Krá-
sa!
Dí havran
Mlčky klesá
hvězda
ŠRÁMKOVO LÉTO
Smích zrosil bosé oči dětí
a slepý dudák počal hrát
duhovou píseň
o vzkříšení
O vlhké stěny
kaple udeřil bludný zvon
a kuropění kohoutů z korouhví
otvírá chorovod
májových motýlů
Střechýly vody uzamčené v dešti
věstí nám plodný čas
Máj zraje
Nad krajem vlaje prapor léta
a s vlaštovkami neodlétá
básníkův hlas
ALICE
Zvony čeřené vodou
daly se do tance
a koliha se míhá
hlohovou ratolestí
Dívka
posedlá štěstím
jde k studánce
Džbán plný písní
v pevných pěstích
a rytmus její chůze
pěstí Bůh
BLUDNÁ
Blouznivé blues zní černou nocí
Blázínci modroocí hledají Malý vůz
a pěsti žestí buší do hrudi: Probudíš srdce
černý kornetisto?
Oblohou srší meteor nahý jak sled´
Blouznivé blues zní černou nocí a budí spáče
Kornet pláče: Vozíčku ke mně let´!
NÁVRATY
Jsou těžké epochy
kdy Fortuna
hřích andělíčků po lopatách váží
/ v patách má dračky divokého peří /
– a v hloubi noci
na řešetku hvězd
bdí láska
Na dně očí třpyt
jaký se smrtelník uhasit neodváží
Dvě jiskry života
zářící z veřejí
kudy k nám kráčí zpět naděje s dětskou tváří
A na tu věřím!
(Vybráno ze sbírky TOULKY po RTECH – Dauphin 2015- oceněné 1. cenou Obce spisovatelů)