R.U.R.

Vychází nový Babylon

Petr Císařovský, masky

Vážení čtenáři,

už to vypadlo, že to zabalíme a jsme znovu tu! Babylon – Brána bohů je nesmrtelný, což není zrovna radostný zajištění, protože je to facha navíc. Ještě, že nás to baví.

Internet tak, jak je nastaven, jak ve společnosti funguje, má potenciál zcela rozbít jakýkoli smysluplný veřejný diskurs, který je conditio sine qua non pro zachování civilisace, píše se na str. 4, a podle všeho má i sílu – ve spojení s AI – přetvořit k obrazu svému člověka v Čapkovi R.U.R., což už se podle všeho děje, i když… K tomu, jak to vidí a zda-li ještě vůbec čtou, jsme udělali anketu mezi středoškoláky, viz str. III. až V. přílohy a…

– Jaký význam má psané slovo ve společnosti, jejíž komunikace je stále víc založená na obrázcích?

  • Určitě menší hodnotu než obrázky/videa/fotky. Všichni jsme pod neustálým vlivem technologií a ztrácíme čas na nich, než čtením něčeho. Jak všichni pospícháme, tak nám stačí třeba fotka nebo video. Na to si uděláme rychle názor, ale nepřečteme si vysvětlení.
  • Psané slovo nechává více prostoru pro fantazii, protože si k němu můžeme vytvářet vlastní obrázek.
  • Psané slovo vychází přímo z člověka, z jeho nitra. Obrázky jsou pouze zjednodušené komunikační nástroje. Přijde mi to hrozně neosobní. – Bingo! Paráda.

Číslo uvozuje rozhovor s Martinem Paloušem – o AI, rodinném příběhu, normalizaci, Chartě 77, Bondym, nebo co se po 17. listopadu podělalo, což začíná na straně pět a táhne se přes celé číslo až dozadu, přičemž jsme stihli probrat jenom zlomek…

O stranu dál recenzuje Marek Pocestný knihu Matěje Klímy o reflexi Ladislava Klímy v české společnosti, přičemž u Jana Patočky, který o jedné Klímově práci tvrdí, že to je paskvil na tázání se po smyslu, podotýká, že nechápe povahu Klímových textů. Bezpochyby. Ono mít schopnost nově, jasně, přesně myslet a formulovat samo o sobě nestačí. Naopak to dotyčného může svést na scestí, když má rozum, na tož ten svůj, za egyptskou pyramidu, což je myšleno obecně – ne na Patočku, který si toho byl jindy vědom. Poznámky Koháka, který Klímu pohrdlivě označuje za „publicistu“, má Marek za produkt pokleslé (americké) logiky. Jistě. Filosof nebo básník Klíma stojí mimo české filosofy. Přes „povinnou“ úctu k Patočkovi, zaplaťbůh.

Pod ním je ukázka aktuálních keců Putina: „Jsem přesvědčen, že skutečná demokracie v multipolárním světě předpokládá především možnost každého národa, to chci zdůraznit, každé společnosti, každé civilizace zvolit si vlastní cestu, vlastní společensko-politický systém,“ plkal Putin krátce poté, co nechal napadnout UA, která si chtěla jít svou vlastní cestou, jako kdyby perverzní násilník, který brutálním způsobem napadl řadu žen, soudu tvrdil, že ženy je třeba za všech okolností ctít a zachovávat jejich osobní integritu. Idiot, prase, obojí? Ukázky jsou z knihy Honzy Horníka Západ musí být zničen o visích ruského visionáře Alexandra Dugina o Euroasii, což sedí – všechny tyhle ruské magory a zakomplexované kágébáky sežere Číňan a nebude to dlouho trvat. K Honzově knížce viz Petr Mach na straně 3.

Přílohu otevírá rozhovor se sochařem Petrem Císařovským, který byl v patnácti letech poslán do učení na uměleckého kováře v Jihlavě, což byl sice očistec, který ho ale naučil „životu“, a pak taky či hlavně kovářskému řemeslu. „Koukáš se na svět jinýma očima a jinýma rukama na něj saháš. Proto jsem se stal tímhle, co dělám,“ říká v rozhovoru Císařovský a jestli někomu něco závidím, tak Petrovi kladiva, kovadlinu a výheň. Viz titulní strana.

Víc už se do tohohle Babylonu nevešlo, takže hezké léto a po prázdninách na viděnou, jestli to tady tedy do tý doby nepřevezme umělá inteligence.