Zeman vypraný v Perwollu?
Průzkum společností Median a Kantar TNS pro Českou televizi, zveřejněný v neděli 21. ledna, ukázal šance obou kandidátů na post prezidenta jako vyrovnané. Potvrdil tak, že odhad výsledků druhého kola nelze činit mechanickým přepočtem výsledků kola prvního (udělat se to má, ale jen jako pomocný ukazatel). Druhé kolo je zkrátka specifický souboj dvou kandidátů tváří v tvář, při němž se řada voličů může ve srovnání s prvním kolem rozhodnout dokonce i protikladně.
Nicméně průzkum též potvrdil určité skutečnosti, o nichž se po prvním kole hovořilo. Zejména fakt, že převážná část voličů Pavla Fischera, Michala Horáčka i Marka Hilšera hodlá ve finále podpořit Jiřího Drahoše. Ovšem ne všichni, pouze převážná část. A i v tom může nakonec být zakopán pes.
Uvedený průzkum rovněž dokládá omezené zdroje nových hlasů pro Miloše Zemana – jeho největší rezervoár představují lidé, kteří v prvním kole u volebních uren absentovali. Avšak tím, že přijdou hlasovat ve finále, si mnozí z nich pořád jistí nejsou.
Šetření zmíněných agentur každopádně pěkně ilustruje, jak důležitá je interpretace zjištěných údajů. Co si třeba počít s kategoriemi „určitě ano“ a „spíše ano“? „Drahoš může mít podle výsledků výzkumu trochu navrch, protože pro jeho volbu se vyslovilo více těch, kteří jsou rozhodnuti k volbám určitě jít,“ interpretovala na Novinkách.cz suchá data Marie Königová. Určitě se k volbám chystá 62,5 % voličů, 13 % jich účast ještě zvažuje. Pokud by přišli i všichni „zvažující“, dosáhne volební účast skoro 76 %, což lze ale dost obtížně předpokládat.
Druhé kolo evidentně rozhodnou hlasy váhajících, zpravidla umírněných voličů. Ty může od volby Jiřího Drahoše odradit například jeho mdlý či vyloženě špatný výkon v nadcházejících televizních debatách (kam nutno započítat i absenci v nedělní debatě na Nově). Anebo je může oslovit i znovunalezená Zemanova zdrženlivost. Svou strategii Zeman patrně odkryl již ve čtvrtek na TV Barrandov, kde vystoupil v předtočeném pravidelném pořadu Týden s prezidentem. Moderátor Jaromír Soukup se snažil úslužně nahrávat, vše klapalo dle nastavených not. Řeč přišla i na kritizovaný leták „Stop imigrantům a Drahošovi. Tato země je naše! Volte Zemana!“ Ani Soukupovi se (na oko) nelíbil, Zeman však v reakci na kritiku zopakoval, že Drahoš je v podstatě vítač a za plakát prý mohou hlavně jeho horliví podporovatelé. A i když to občas přeženou, on si jejich přízně váží a nebude je přece zavrhovat.
Čili, shrnuto, Zeman se evidentně rozhodl nasadit pokud možno konsensuální, prozápadní, státnické vystupování, což potvrdila i jeho nedělní one man show na Nově. (Drahoš udělal velkou chybu, že tam nešel.) Špinavou práci za Zemana „odmakají“ lidé z jeho okolí, všichni ti nadšení kluci (a možná i dívky), pravda, patrně s trochu moc horkou hlavou. Cílem bude Drahoše co nejvíc očernit (především jako vítače migrantů a poskoka Evropské unie), aby jeho (potenciální) příznivci zůstali doma, a Zemana naopak předvádět co nejvíce „vypraného v Perwollu“. Jde o strategii, jež samozřejmě má šanci na úspěch. Porazit ji může především hlas pro Jiřího Drahoše ode všech, co ho volili již v prvním kole, plus od převážné většiny těch, co v prvním kole Drahoše sice nevolili, leč hlasovali, primárně na základě jeho první pětiletky v úřadu, pro někoho jiného než pro Zemana. Ale bude to asi těsné, rozhodne tudíž opravdu každý hlas.