Noční zvuk pionýrské trubky
Co je Stankovičův „noční zvuk pionýrské trubky“? Kde ho lze slyšet, kdy a co ohlašuje? Sbírka toho jména vlastně neexistuje, dřív než vyšla, splynula s Patagonií.1 Kde „noční zvuk pionýrské trubky“ hledat ve vzniklé „dvousbírce“? Báseň toho jména tam „chybí“. Vyšla r. 1968 časopisecky, do žádné sbírky ji Stankovič nezařadil.2 Pohleďme na toto menší „vydání“ „Nočního zvuku…“. Kde je ten zvuk v něm?
Noční zvuk pionýrské trubky
Noc sněhů s něhou cích
noclehů v kohoutcích tekoucích,
v nichž sídlí kanárci koumáci
emigranti z klecí –
– v mikroklimatu zjitřeného nitra
Co s kapkou na nose, kaňkou na cti pionýrské?
Vůkol Ni ret Ni sfinx Ni kvil
Hlavičky špuntů hermeticky uzavřené přetékají hořem.
A zatím ve varlatech Don Quijotů – vodovodů
v bytech jak padlý sníh,
co mají v srdcích svých soudruzi vedoucí,
spí věčným spánkem ten,
jenž se k smrti uluštil
1964
O znění trubky ani slovo, ba v „Ni ret Ni sfinx Ni kvil“ nelze nečíst též konstatování, že trubku ke rtům nikdo nepřiložil, a ta nekvílí. Uslyšme v tom i latinské a německé (dialektické!) „nix“, snad i řecké „nyx“ – sníh a nic a noc, latinské „nil“ – zase nic, a už máme něco, co se básní vine jak červená „nit“.
Noc, sníh, v srdcích a všude, nikde nic, spánek, smrt, kohoutky kapající, noční, neživotné. Jak pionýři – nebozí špunti s hlavami plnými hoře – spí, kdo se uluštil. Nemáme (neměli jsme) snad báseň luštit, je to marné? Nebo jen nebožák nenašel rozluštění včas? Vylučuje se to?
Jsme k vším prostupujícímu hoři všichni věčně odsouzeni? Na to odpovídá na explicitní rovině neobvykle snadno luštitelná Stankovičova báseň oné rané dvousbírky:3
Soumrak hoří
To modré z nebe modřin Tvých
už neobjímá obří Říp…
Od Neumětel po Assisi
modré, jež snesl s nebe Řím.
Ve Stankovičově poesii jde nakonec hlavně o tento soumrak našich hoří, o Vzkříšení následující po Vtělení. („Tehdy, / Beethovenova posmrtná / masko s příčeskem, / jenom ta slova mnou byla, milá, / na nichž sis zuby vylámala: / ‚Kohútek jaraby v královský / fleš!‘“ čteme v básni „Stavěli tesaři“4 a v té souvislosti snad můžeme ve výše uvedené trojici „Ni“ číst i latinské „rex“.) A pochopitelně – jde i o budoucí vzkříšení mrtvých za zvuku… andělských polnic (jakkoli v básni „Noční zvuk…“ je – jako nepřítomná – jmenována na místě anděla obdobně okřídlená sfinx). Jejich splývání s pionýrskými trubkami je výsostný (?) příklad radikálního (z)rušení rozdílu vysokého a nízkého, ba nejnižšího a nejvyššího, jež je u Stankoviče klíčové, jak v průkopnické studii konstatoval r. 1996 Richard Svoboda, ostatně při rozboru básně nazvané „Český Betlém“.5
Kokrhání kohoutků životných, ranních, bdělých a budících, troubení, kříšení, oheň bdění, soumrak hoří! Abychom ve Stankovičově rané poesii ten zvuk, ten tón uslyšeli a ten plápol uviděli, je třeba luštit i neluštit, studovat význam i poslouchat „pouhý“ zvuk, přecházet od jednoho k druhému, nechávat se jedním navádět na druhé a obojím na to hermetické, co může vyšlehnout či zaznít kdesi mezi obojím.
Kolik lidí ten zvuk v Stankovičově poesii či díky ní už uslyšelo? Veřejně se s tím, pokud vím, svěřil jen zcela recentně Petr Král,6 který zvuk pionýrské trubky jasně zaslechl přinejmenším v básni Červený kohout mých snů kokrhá,7 potažmo v Tramtárii, jež se objeví v jejím posledním verši (a tam „v polibku“), když nás byl verš předposlední pozvedl „nad netečn[ý] spán[ek]“. Zároveň Král viděl, jak se „Andrejův vnitřní požár (…) rozlil skrz báseň od obzoru k obzoru, napříč celým světem.“ – A několika odstavci v nejnovějších RR novinách „to poslal dál“. (Takto obdarován jsem neodolal a výše – pardon, jestli nepatřičně explicitně – se pokusil nadhodit některé další možné souvislosti toho zvuku, té červeně, toho požáru ve Stankovičově rané poesii.)
Ať žije Král!
(20. 10. 2019)
poznámky
1 Viz ediční komentář k „dvousbírce“ Noční zvuk pionýrské trubky – Patagonie in Andrej Stankovič, Knihy básní 1, Triáda 2017, s. 391–393. (Dvou)sbírka sama je tamtéž na s. 9–134.
2 Je na s. 681 Knih básní 2, Triáda 2017. Dle edičního komentáře poprvé vyšla v 1. čísle samizdatového almanachu Tempo z r. 1968.
3 Knihy básní 1, c. d., s. 59. (K básni jsem pár poznámek přičinil v článečku „‚Temný‘ básník“, in: Benyovszky, L., Matoušek, J. (eds.), Ročenka pro filosofii a fenomenologický výzkum, sv. VII, Togga 2017, s. 281–291. (Se souhlasem nakladatele dostupné zde <https://www.academia.edu/39357293/_Temn%C3%BD_b%C3%A1sn%C3%ADk> [cit. 20. 10. 2019].)
4 Knihy básní 1, c. d., s. 80.
5 „Metatext o metatextu, máku, plečce, ajznboňákovi a vejpravčím“, in: Tvar 1996, č. 5, s. 17. Dostupné zde <http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=Tvar/7.1996/5/17.png> [cit. 20. 10. 2019].
6 „Trubka a Tramtárie“, in: RR noviny / Stankovič, Revolver Revue 2019, s. 6.
7 „Červený kohout mých snů kokrhá // Ve všech břichou dobrých rodin / a kdovíkde všude ještě / tluče bednář do obruče, / kterou však už kluci honí, / jen v své dílně polyká / děravé groše slin-díků // za tatínka, za maminku, / za rudé ruce, / co přihlazují / pochcanou slámu / nad netečným spánkem, / za Tramtárii v polibku.“ (Knihy básní 1, c. d., s. 38.)
V RR novinách je v Králově příspěvku báseň citována ve znění z trigonského vydání z r. 1994, kde poslední verš zní „za Tramtárií v polibku“, třetí verš „tluče bednář na obruče“ a pátý „jen ve své dílně polyká“. Zde uvedené znění z Knih básní 1 odpovídá oběma samizdatovým vydáním. (Viz ediční komentář k básni na s. 401 Knih básní 1.)
Český Betlém *
Andrej Stankovič
Rozpočítadlo 77
ZOO 69 78
Dvě konvergentní varianty úvahy na téma Lepra-rachitisu plyš či lyra luna aneb Na ryby s „na pipipi“ na rtech 79
Stavěli tesaři 80
Klíč k hlíně aneb Dole 81
Ranní pláč plamenů nad nezvedeným ů 83
Dva fragmenty 84
Teď, Pane Bože, stoupni na špičky a postrkuj nám ručičky 85
Výroční žranice v hotelu Krása 86
Z Panamské tajgy 88
Raport 89
Akt ředkvičky 90
„Happy end v dvanácti jazycích“ aneb „Abbé!“ („Bůh tedy… krvavě“) aneb: Jít zlatou střední cestou tření studní v zrcadlech v srdcatech 91
Ale luna… 93 A
Act sans paroles, po dobrém či po zlém 94
– – – (Na konci těch hrozeb nula) 95
Variace na Máchu 96
Rekviem 97
Pomalé ruletové blues 98
Schweinfurtská karkulka aneb Vír mléčných skel při obřezání Páně: „Mám? Nemám!!“ aneb Ve vlhku vlku… 99
Snímání 100
Nejsoukromější umění 101
Fosforeskující Sisyfos aneb Modlový případ 102
Proč Servác touží býti Žofkou 104
Má vlast aneb Mým národům 105
Tři variace k poctě Josefu Palivcovi aneb Jan D. Dravec: Jan kdovíjak, si ami 106
Rektifikace Kochańského II. 107
Zle porafal se, teď se tulí aneb Cukor káva nepomáhá 108
Smuteční hudba za štětce 109
Sfingapur 110
Denní břicho 111
Hosanna (lačný žaludek) hvězd 112
Variace na jméno 113
Chceš píseň severu znát 115
Fotografie čenichu 116
Sobotales 118
Kořenem zla je soudce tip aneb Úlitba volům heboučkým 119
Zrcadlo otázky Madon už kleští odpověď andělů Páně 120
Neumyješ 121
Tak proto odpouští má láska mému koni 122
Rub a líc 123
Rozhovor letního podvečera 124
Tříska kříže uch aneb Dýchni na mě, pošli, milá, ó Pane, vyslyš nás 125
Políčko, pole… 126
Per amica silentia lunae aneb Marodka lycea 127
Český Betlém 128
Jak se směje vesele, když je svině při těle aneb Strašnice prasnice aneb Valouny z ňader Niobé vymlelo Rio B… 129
Paví Otto (z atlasu motýlů) 131
U vilky zahrádku, v ní plno zárodků, za chvilku, pro lásku veřejných záchodků! 132
– – – („Jak by si mohla zapamatovati) 133
Až já budu… 134
* Zde uvedená Stankovičova báseň je redakční náhodně vybraný úryvek z indexu názvů Stankovičových textů v Knihách básní, které ve dvou svazcích vydalo nakladatelství Triáda, 2017