Konzumem ke špionáži
Kdo by v předvánočním shonu někdy něco neobjednal na internetu. Platforem se v Německu nabízí hodně. Největší je bezpochyby Amazon.de: velký výběr, zmáčknete tlačítko a zboží máte doma. Člověk se ani nemusí pohnout z kanape. Navíc to ušetří nepříjemné tlačenice v obchoďácích. Amazon vám pravidelně posílá stále nové a nové nabídky. To by v tom byl čert, aby se tam něco nenašlo. A on v tom čert opravdu je …
On-line nákupy využívá stále větší množství zákazníků. Německu je Amazon etablovaným internetovým obchodem, u nás teprve začíná. Loni před Vánoci mohli i čeští zákazníci začít objednávat, ovšem jen z německých stránek, které byly překládány do češtiny.
Letos ovšem předvánoční idylu pokazilo hned několik maličkostí. Jednak to byly stávky zaměstnanců Amazonu, jednak reportáže, které se na začátku prosince objevily na německých televizních obrazovkách. Právě na Black Friday, který je pro prodávající opravdu stresujícím obdobím, přestaly stovky zaměstnanců Amazonu pracovat. Stávkovali kvůli svým platům. Už léta totiž bojují o to, aby získali tarifní smlouvy. Chtějí být placeni podle tarifů pro maloobchody a zásilkový prodej, což ale koncern odmítá a orientuje se na platech pro logistickou branži. Amazon uvedl, že jeho mzdy se pohybují na horní hranici obvyklých platů. V Německu si podle koncernu zaměstnanec Amazonu vydělá minimálně 10,78 Euro hrubého na hodinu. Po 24 měsících plat stoupá a zaměstnanec si v průměru přijde na 2 397 Euro hrubého měsíčně plus na další možné příspěvky podle výkonu práce. Podle odborové organizace však rozdíl v tarifech činí mínus deset procent pro dlouhodobě zaměstnané a až mínus dvacet pět procent pro nové zaměstnance. Rozdíl pak může být až 450 Euro měsíčně. Přitom by pro Amazon neměl být problém vyhovět svým zaměstnancům. V druhém kvartálu roku 2018 totiž vydělal 2,5 miliardy US-dollarů. Obrat vzrostl o 39 procent na 52,9 miliard US-dollarů. Za vyšší platy a lepší pracovní podmínky zaměstnanci bojují již od května 2013. Koncern však se začátku odmítal s odbory vyjednávat.
A na pracovních podmínkách je opravdu co zlepšovat. Podle německé odborové organizace Verdi jsou zaměstnanci Amazonu sledování přes video. Především na pracovníky se smlouvami na dobu určitou je vyvíjen enormní tlak. Nadřízení se ke svým podřízeným nechovají s respektem. Frankfurter Allgemeine pak popisuje pracovní atmosféru u Amazonu jako velice negativní. Řeč je rovněž o přetěžování zaměstnanců, šikaně, kontrole pomocí technických zařízení. Netýká se to však jen Německa, ale i Ameriky, kde je Amazon doma. Pracovní podmínky a zacházení se zaměstnanci je opravdu asi jedním z nejpalčivějších problémů koncernu, ale najdou se si další, neméně problematické.
I když se jedná již o problém starší, začátkem prosince vysílala Bavorská televize reportáž o balících plných vzduchu, které obchod rozesílá. Amazon totiž balí objednané zboží do předimenzovaných balíků. V praxi to vypadá tak, že si objednáte něco ve velikosti krabičky od sirek, a v horším případě, když vás pošťák nezastihne doma, anebo ani nezazvoní a do schránky vám hodí jen lístek, táhnete z pošty balík ve velikosti slona. Když ho doma otevřete, vypadne na vás nějaká umělá hmota, která se rozkutálí po celém bytě. A vy v ní hledáte to, co jste si vlastně objednali. Což o to, bubliny a vzduchové polštářky se někdy na něco hodí, ale co pak s tím předimenzovaným kartonem? Ten se musí rozřezat a pak s ním utíkat do kontejneru na papír, pokud je právě prázdný. Ale pozor, v Německu mají také kontejnery otevírací doby. Takže odpadky po sobě nemůžete vyhodit, kdy se vám zachce, ale pouze v době, kdy je vám to povoleno. Proč tedy takové obaly? Každého přeci musí napadnout, že krabice pětkrát větší než je potřeba rozhodně nechrání naše lesy, ale to není jediná potíž…
Větší balík znamená i hustší dopravu na silnicích, větší znečištění CO2, a stále rostoucí hory odpadků. Za posledních pět až osm let se zvýšilo množství kartonů podle odvysílané reportáže o 50 až 100 procent, a k tomu musíme připočítat i umělou hmotu. Ale proč Amazon takové balíky rozesílá? Kvůli jejich větší stabilitě při transportu? Nikoliv. Důvodem je zisk. Proces přípravy zásilek musí být rychlý, a velké balíky se vyexpedují rychleji než malé. Jak televize uvedla, čím rychleji zabaleno, tím víc Amazon ušetří. Nejdražším faktorem jsou totiž lidé. Navíc firmy neplatí tak jako soukromý zákazník za velikost balíků, ale za jejich váhu a počet. Paradoxně tedy může být větší balík levnější než menší, i když mají stejný obsah.
Rovněž začátkem prosince pak WDR (Westdeutscher Rundfunk) odvysílal reportáž o Amazonu a jeho shromažďování dat, které je tak enormní jako u žádného jiného podnikatelského subjektu. Podle toho, na co jste se na stránkách Amazonu dívali, vám pošlou reklamu ušitou na míru, protože zákazníci, kteří si koupili tento produkt, koupili si také… Na první pohled dobrá služba zákazníkům, na druhý nebezpečí manipulace s nimi. U Amazonu ale nemusíte ani nic koupit a už o vás vedou zákaznická akta. Amazon zaznamenává každý úder na klávesnici, každou sekundu, každý produkt. Nemusíte vlastnit ani Alexu, ani se přes Amazonprime dívat na televizi. Amazon ví nejen to, na jaké produkty jste se dívali a jak dlouho, ale také to, kde se přibližně nacházíte, jakého poskytovatele internetových služeb využíváte atd. A tady už přestává opravdu každá sranda.
Sídlo Amazonu je v Sietlu. Na transport balíků zde Amazon využívá svá vlastní letadla. Ale o balíky už ani tak nejde. Amazon prodává i různá pojištění, léky, vlastní vydavatelství, módní značky, cloud servisy, produkuje vlastní televizní vysílání. V Americe už je ve zkušebním provozu program na rozeznávání obličejů, který využívá místní policie, jež si pochvaluje, že program umí rozeznat a porovnat i rozmazané fotografie. A hlavně je levný. Stojí několik stovek dolarů a pak jen měsíční poplatek ve výši 12 dolarů. A fotografií je dost, kamery jsou v Americe v podstatě všude. Pomocí tohoto programu lze v podstatě monitorovat veškerý veřejný prostor, a i to už policie zkouší v praxi, jak bylo v reportáži názorně ukázáno. Naštěstí je systém ještě dost chybný na to, aby mohl být účinně nasazen. Ale co není, může být. Big Brotheru jménem Amazon brzy nikdo neunikne. A jeho hnacím motorem jsou koupěchtiví zákazníci …